Publications
Papers
Ayres, C., & Krohling Peruzzo, C. M. (2020). The Views of the Youth on the Potential for Dialogue by Means of Digital Media through Paulo Freire’s Perspective / Las visiones de los jóvenes sobre el potencial de los medios digitales para el diálogo desde la mirada de Paulo Freire. Commons. Revista De Comunicación Y Ciudadanía Digital, 9(2), 104-132. https://doi.org/10.25267/COMMONS.2020.v9.i2.03
Ayres, C. (2020). Political participation, digital media and communication for development and social change: the perspective of youth citizens. In Economic and Social Development (Book of Proceedings), 52nd International Scientific Conference on Economic and Social Development (p. 53-63). Available at: https://bit.ly/377ns8P
Ayres C., & Brites, M. J. (2019) Surveillance, hostility and misinformation: the criticisms of young Brazilians to digital media and the contributions of critical media literacies. (in Portuguese) Available at: https://bit.ly/2OAZQPy
Ayres, C., & Babo, I. (2018). Public Sphere and digital activism: the Maka Angola case.Communication, technologies et développement, (6). (in Portuguese). Available at: https://journals.openedition.org/ctd/664
Caldeira, S. P. (2021). ““It’s not just Instagram models”: Exploring the gendered political potential of young women’s Instagram use.” Media and Communication, 9 (2), 5–15.
Caldeira, S. P. (2020). ““Shop it. Wear it. ‘Gram it.”: A qualitative textual analysis of women’s fashion glossy magazines and their intertextual relationship with Instagram.” Feminist Media Studies, 20 (1), 86–103.
Cardoso, D., Rosa, A., & Silva, M. T. da. (2021). (De)Politicizing polyamory: Social media comments on media representations of consensual non-monogamies. Archives of Sexual Behavior. https://doi.org/10.1007/s10508-020-01887-5
Cardoso, D., & Scarcelli, C. M. (2021). Breaking the silence: Young people, sex information and the internet in Italy and Portugal. In C. M. Scarcelli, D. Chronaki, S. D. Vuyst, & S. V. Baselga (Eds.), Gender and Sexuality in the European Media: Exploring Different Contexts Through Conceptualisations of Age. Routledge.
Marôpo, L., & Jorge, A. (2020). Literacia do YouTube para crianças e adolescentes: Uma agenda de intervenção. In B. Guedes & B. J. de Carvalho (Eds.), Infâncias, juventudes e debates emergentes em comunicação (pp. 359–379). Pimenta Cultural. https://doi.org/10.31560/
Nogueira, A. C.; Damasio, M. J. (2022). Um estudo experimental de mensagens de e-saúde com diabéticos: a influência das mensagens digitais no processo de literacia.. Dispositiva – Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Faculdade de Comunicação e Artes da PUC Minas, 11, 1.
Nogueira, A. C.; Souza, M. I. B. (2020). Quero fazer propaganda. E agora?. Poços de Caldas – MG: Adinan Nogueira, Clube de Autores.
Nogueira, A. C.; Deus, D. (2021). Covid-19: a detecção de fake news por alunos de escolas públicas. In Educação 2.0:desafios e conquistas. O papel da literacia na promoção ao pensamento crítico. São Paulo: Pimenta Cultural.
Nogueira, A., Pereira, L.M., Sares, M. I. F. (2021). Literacia em saúde e literacia de mídia: um olhar sobre os conceitos e as práticas. In A produção do conhecimento nas ciências da Comunicação. Ponta Grossa, PR: Atena Editora.
Ponte, C., Cardoso, D., & Ferreira, E. (2019). “Que situações na internet incomodam pessoas da tua idade?” As respostas de crianças e jovens portugueses. In S. Pereira (Ed.), V Congresso Literacia, Media e Cidadania—Livro de Atas (pp. 325–339). Retrieved from http://www.lasics.uminho.pt/ojs/index.php/cecs_ebooks/article/view/3246
Silva, M. T. (Coord.), Gonçalves, J., Coelho, P., & Brites, M. J. (2021). Discurso de ódio, jornalismo e participação das audiências: Enquadramento, regulação e boas práticas. Lisboa: Almedina (Coleção Regulação dos Media).