Publications



Papers

Ayres. C (2021) Political participation, digital media and social change: communication from a young citizen’s perspective. https://www.academia.edu/48908032/PhD_thesis_Political_participation_digital_media_and_social_change_communication_from_a_young_citizen_s_perspective

Ayres, C., & Krohling Peruzzo, C. M. (2020). The Views of the Youth on the Potential for Dialogue by Means of Digital Media through Paulo Freire’s Perspective / Las visiones de los jóvenes sobre el potencial de los medios digitales para el diálogo desde la mirada de Paulo Freire. Commons. Revista De Comunicación Y Ciudadanía Digital, 9(2), 104-132. https://doi.org/10.25267/COMMONS.2020.v9.i2.03

Ayres, C. (2020). Political participation, digital media and communication for development and social change: the perspective of youth citizens. In Economic and Social Development (Book of Proceedings), 52nd International Scientific Conference on Economic and Social Development (p. 53-63). Available at: https://bit.ly/377ns8P

Ayres C., & Brites, M. J. (2019) Surveillance, hostility and misinformation: the criticisms of young Brazilians to digital media and the contributions of critical media literacies. (in Portuguese) Available at: https://bit.ly/2OAZQPy

Ayres, C., & Babo, I. (2018). Public Sphere and digital activism: the Maka Angola case.Communication, technologies et développement, (6). (in Portuguese). Available at: https://journals.openedition.org/ctd/664

Caldeira, S. P. (2021). ““It’s not just Instagram models”: Exploring the gendered political potential of young women’s Instagram use.” Media and Communication, 9 (2), 5–15.
Caldeira, S. P., De Ridder, S. & Van Bauwel, S. (2020). “Between the Mundane and the Political: Women’s Self-Representations on Instagram.” Social Media + Society, 6 (2), 1–14.

Caldeira, S. P. (2020). ““Shop it. Wear it. ‘Gram it.”: A qualitative textual analysis of women’s fashion glossy magazines and their intertextual relationship with Instagram.” Feminist Media Studies, 20 (1), 86–103.
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14680777.2018.1548498

Cardoso, D., Rosa, A., & Silva, M. T. da. (2021). (De)Politicizing polyamory: Social media comments on media representations of consensual non-monogamies. Archives of Sexual Behaviorhttps://doi.org/10.1007/s10508-020-01887-5

Cardoso, D., & Scarcelli, C. M. (2021). Breaking the silence: Young people, sex information and the internet in Italy and Portugal. In C. M. Scarcelli, D. Chronaki, S. D. Vuyst, & S. V. Baselga (Eds.), Gender and Sexuality in the European Media: Exploring Different Contexts Through Conceptualisations of Age. Routledge.

Marôpo, L., & Jorge, A. (2020). Literacia do YouTube para crianças e adolescentes: Uma agenda de intervenção. In B. Guedes & B. J. de Carvalho (Eds.), Infâncias, juventudes e debates emergentes em comunicação (pp. 359–379). Pimenta Cultural. https://doi.org/10.31560/pimentacultural/2020.052.359-379 

Nogueira, A. C.; Damasio, M. J. (2022). Um estudo experimental de mensagens de e-saúde com diabéticos: a influência das mensagens digitais no processo de literacia.. Dispositiva – Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Faculdade de Comunicação e Artes da PUC Minas, 11, 1.

Nogueira, A. C.; Souza, M. I. B. (2020). Quero fazer propaganda. E agora?. Poços de Caldas – MG: Adinan Nogueira, Clube de Autores.

Nogueira, A. C.; Deus, D. (2021). Covid-19: a detecção de fake news por alunos de escolas públicas. In Educação 2.0:desafios e conquistas. O papel da literacia na promoção ao pensamento crítico. São Paulo: Pimenta Cultural.

Nogueira, A., Pereira, L.M., Sares, M. I. F. (2021). Literacia em saúde e literacia de mídia: um olhar sobre os conceitos e as práticas. In A produção do conhecimento nas ciências da  ComunicaçãoPonta Grossa, PR: Atena Editora.

Ponte, C., Cardoso, D., & Ferreira, E. (2019). “Que situações na internet incomodam pessoas da tua idade?” As respostas de crianças e jovens portugueses. In S. Pereira (Ed.), V Congresso Literacia, Media e Cidadania—Livro de Atas (pp. 325–339). Retrieved from http://www.lasics.uminho.pt/ojs/index.php/cecs_ebooks/article/view/3246

Silva, M. T. (Coord.), Gonçalves, J., Coelho, P., & Brites, M. J. (2021). Discurso de ódio, jornalismo e participação das audiências: Enquadramento, regulação e boas práticas. Lisboa: Almedina (Coleção Regulação dos Media).



Contacts

Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias
Campo Grande, 376
1749-024 Lisboa – Portugal

Universidade Lusófona do Porto
R. de Augusto Rosa 24,
4000-098 Porto

Copyright © 2022 COFAC. All rights reserved. Campo Grande, 376, 1749 - 024 Lisboa | Phone: 217 515 500 | Fax: 21 757 7006